T +31 (0)20 4538402 CONTACT OVER ONS KANDIDATEN ZOEKEN LOGIN HOME

 beschikbaar?



Interim manager op directie niveau

Interim manager op directie niveau

Werkervaring interimmanager

Geboren: 30-06-1953 te Amsterdam
Burgerlijke staat: Gehuwd, 2 dochters van 23 jaar
Opleiding: HBS-B en HTS-Werktuigbouwkunde
Militaire dienst: Sergeant Sportinstructeur
Hobbies: Succesvol wedstrijdzeiler en paardensport (eventing)
Nevenfuncties: Voorzitter Industriële Kring Etten-Leur,
Voorzitter Arbeids Mobilitiets Centrum Etten-Leur
Secretaris en penningmeester Star Klasse Organisatie

2008-heden, Interim Management
In juni 2008 ben ik weer gestart als zelfstandig Interim Manager. De volgende opdrachten worden/zijn door mij uitgevoerd:
• Coaching van een jonge plantmanager. Betreffende functionaris heeft ondersteuning nodig op het gebied van financiële planning, budgettering, leiding geven, time management, effectief informeren van holding, etc.
• Stroomlijnen en professionaliseren van de productie processen van een zeer snel groeiende jachtwerf.

2005-2008, Gamko Holding BV
Algemeen Directeur van dit bedrijf dat koelapparatuur voor de Horeca branche ontwikkelt, produceert, verkoopt en installeert. Gamko is een dochteronderneming van het Amerikaanse bedrijf Carrier-UTC, heeft een omzet van M€ 40 en heeft 280 medewerkers. Gamko is marktleider in Nederland en heeft eigen verkooporganisaties in Frankrijk, Engeland en Duitsland. Daarnaast is er een export afdeling die producten over de hele wereld vermarkt, en een service en installatie organisatie met 35 service monteurs.
Onder mijn leiding werd een nieuw strategisch plan ontwikkeld met als resultaat dat de organisatie zich nadrukkelijk focust op de juiste product-markt-combinaties waardoor een omzetgroei van M€ 33 naar M€ 40 in twee jaar werd gerealiseerd. Een nieuwe productlijn werd ontwikkeld met behulp van Six Sigma filosofie waardoor principes als lean-manufacturing en one-piece-flow reeds in de design fase werden geconcipieerd. Tevens werd een, voor de horeca revolutionaire, productconfigurator ontwikkeld en werd een nieuwe huisstijl geïntroduceerd om het imago van het bedrijf te moderniseren.


2002-2005, Interim Management
Directeur Productie en Techniek Ad Interim van De Meteoor BV leverancier van onder meer Stelconplaten en dwarsliggers voor de spoorwegen. Verantwoordelijk voor het aansturen van een veranderingsproces, dat heeft geleid tot een slagvaardiger productieorganisatie en tot een vergroting van de productiviteit van de onderneming. Dankzij het verankeren van een nieuwe organisatie werden aanzienlijke verbeteringen bereikt op het gebied van productie-efficiency, afkeurpercentages en leverbetrouwbaarheid. Maar vooral het sneller inspelen op veranderende (markt)omstandigheden heeft geleid tot een klantgerichte productieorganisatie die snel en effectief op klantenwensen inspeelt.


2000-2002, American Airfilter International (Emmen).
Operations Manager Europe van dit bedrijf dat luchtfilters ontwikkelt en produceert voor de EMEA markt. Verantwoordelijk voor productontwikkeling, productie, logistiek en het financiële resultaat van 3 fabrieken waarvan 2 kleinere in het buitenland. Meeste aandacht ging uit naar de fabriek in Emmen, met 300 medewerkers en een omzet van €50 miljoen. Doordat een verkeerd logistiek concept werd gekozen, was een logistieke crisis ontstaan ( leverbetrouwbaarheid <15%!!). Financiële resultaten en leverbetrouwbaarheid van de fabriek werden aanmerkelijk verbeterd dankzij drastische wijzigingen in de aansturing van de productieprocessen, van de logistieke processen en van de overhead structuur.
Door de gevolgen van “911” daalde de wereldwijde omzet van AAF enorm. Teneinde de gevolgen daarvan financieel het hoofd te kunnen bieden werden reorganisaties doorgevoerd die ondermeer tot gevolg hadden dat de continentale management teams verdwenen en dus ook mijn positie.

1995-2000, Struyk Verwo Groep (Oosterhout, N-Br)
Directeur Productie en Techniek van een groep van 14 Nederlandse bedrijven die bestratingsproducten van beton ontwikkelen, produceren en op de markt brengen. Omzet €120 miljoen met 700 medewerkers. Aandachtspunten waren productontwikkeling, productie allocatie, kostprijs optimalisatie, efficiency ontwikkeling, coördinatie van het investeringsprogramma en de grootschalige invoering van SAP. Daarnaast, voor periodes van 9 maanden, op interim basis 2 vestigingsdirecteuren vervangen ten behoeve van turn-around, waarbij de nadruk lag op het optimaliseren van de commerciële activiteiten van de betreffende vestigingen.


1990-1995, Mölnlycke (Gennep) B.V., (Voorheen Ancilla B.V.)
Algemeen Directeur van dit bedrijf dat incontinentie materialen produceert voor de Europese markt. Uiteindelijke omzet €60 miljoen met 300 medewerkers. Onder mijn leiding werd Ancilla in de moederorganisatie geïntegreerd. Er werd, in nauwe samenwerking met klantenorganisaties en met de moederorganisatie, een nieuwe generatie producten ontwikkeld. Daarnaast werd de bijbehorende productietechnologie ontwikkeld met een investeringswaarde van €30 miljoen. T.b.v. de nieuwe productlijnen werd overgegaan van een twee- naar een vijfploegendienst, werd de logistiek geoptimaliseerd en werd d.m.v. TQM het systeem van autonome taakgroepen ingevoerd. (TQM is een kwaliteitsysteem wat sterke overeenkomsten vertoond met Six Sigma.)


1988-1990, Mölnlycke Ireland LTD
Country Manager, verantwoordelijk voor Mölnlycke’s activiteiten in Ierland. In deze functie was ik verantwoordelijk voor de marketing en verkoop van Mölnlycke’s medische producten in de Ierse Republiek. In dit kader werd onder mijn leiding de relatie met Mölnlycke’s distributeur beëindigd en werd een eigen verkoop organisatie opgericht. Daarnaast was ik verantwoordelijk voor een fabriek voor operatiejassen en -lakens met 250 medewerkers. In dit kader was ik verantwoordelijk voor de ontwikkeling, de productie en voor de Europese distributie van de betreffende producten.


1985-1988, Mölnlycke-Hoogezand B.V.,
Factory Manager van een fabriek voor incontinentiematerialen met ongeveer 90 medewerkers. Leiding gegeven aan de gedwongen sluiting van de fabriek, zorgdragend voor overplaatsing van het personeel en voor de verplaatsing van de machines naar zuster-fabrieken in het buitenland. Vervolgens, in dezelfde plant, verantwoordelijk voor de installatie en het opstarten van vier nieuwe babyluier machines met een totale investeringswaarde van €25 miljoen.


1982-1985, Fokker Ruimtevaart, Schiphol-Oost
Contracts Officer, verantwoordelijk voor de commerciële activiteiten voor zonnepanelen. Tot mijn taken behoorden ondermeer het opstellen van offertes, het voeren van contractonderhandelingen met zowel opdrachtgevers als met sub-contractors, de bewaking van het nakomen van wederzijdse verplichtingen en het voeren van onderhandelingen met betrekking tot meer/minder werk.


1978-1982, Fokker Ruimtevaart, Schiphol-Oost
Test- en integratiemanager tijdens de ontwikkelingsfase van Fokkers zeer succesvolle zonnepaneel programma. Gedurende 3 jaar verantwoordelijk voor de test- en integratie activiteiten van Fokkers zonnepanelen voor communicatie satellieten en voor de samenwerking met hoofdaannemers en sub-contractors van de betreffende ruimtevaart programma’s.


Opleiding interimmanager

HTS- Wertktuigbouw

Consultancy interimmanagement a.i. kerncompetenties

Overbruggings management
Turn-around management
Integratie van bedrijven
Opstart nieuw bedrijf of vestiging
Managen van bedrijfssluiting
Verkoop gereed maken van bedrijf of bedrijfsonderdeel
Managen van verbeter- en verandertrajecten mbv Six-Sigma, ACE, TQM, Lean technieken
Project management
Uitvoeren van due diligence
Managen van besparingsprogramma\'s
Managen van grote investerings programma\'s



Talenkennis interimmanager

Nederlands, Engels en Duits

 beschikbaar?