T +31 (0)20 4538402 CONTACT OVER ONS KANDIDATEN ZOEKEN LOGIN HOME

 beschikbaar?



Marketing Director

Marketing Director

Werkervaring interimmanager

2017-2018 Managing Director / Lid Management Team – Pool Worldwide
Meewerken aan de verandering van reclamebureau naar marketingbureau. Ontwikkeling van nieuwe marketing proposities zowel voor klanten als voor eigen digitale ventures, zoals mijnbuur en de gladiool. Pionieren op digitaal vlak voor een fintech deelneming (hypotheek zonder bank) en ontwikkeling van een eigen rtb-gebaseerde ecommerce site (Mr.Happymaker). Daarnaast strategisch advies op alle klanten en algemeen management van het bureau (25fte). Klanten o.a.: TomTom, Suzuki, a.s.r. verzekeringen, Ditzo, Kruidvat, Bristol, Mediamarkt, Dela ThuisBest, Brooks, Asics.

2016-2016 Hoofd Innovatie a.i. – Univé
Opzetten van het nieuwe bedrijfsonderdeel Innovatie dat ideeën vanuit de organisatie en de markt identificeert, ontwikkelt en realiseert om de Univé formule blijvend te versterken. Implementatie van Lean Start-up methode. Eerste input voor de innovatie-funnel op zowel bestaande business (zzp proposities) als nieuwe business modellen (langer thuis wonen). Daarnaast verantwoordelijk voor de Univé mobile app ontwikkeling.

2015-2015 Van alles wat
Combinatie van sabbatical, crisis, opladen en genieten. In willekeurige volgorde.

2012-2014 Director Consumer a.i. – Achmea
Verantwoordelijk voor de particuliere markt met de merken Centraal Beheer en FBTO. Focus van opdracht op reorganisatie, verbetering competenties en performance, vernieuwing marketing (proces, executie online), sturing geven aan diverse innovatieprogramma’s en bijdrage aan grote IT projecten. Onderliggende afdelingen: Marketing Centraal Beheer, Marketing FBTO, Verkoop (call center, online, beide merken), Financiële Diensten (adviesdesk), Klachtenmanagement en Merk. Onderdeel van directieteam. Circa 450 fte.
Tijdens tweede deel opdracht oprichting van onderdeel Achmea Adviesdiensten.
Rapporterend aan divisievoorzitter.

2010-2011 Marketing Director & Managing Director Client Relations a.i. – Robeco
Ontwikkeling van een nieuwe (digitale) retail strategie voor Robeco Nederland, inclusief nieuwe propositie (nu bekend onder Robeco One), reorganisatie, verandering IT landschap, website en start implementatie. Dagelijks management afdeling Client Relations (sales, advies, callcenter, hypotheken, verzekeren, customer care) en tijdelijk tevens de afdeling Marketing NL. Als onderdeel van strategie reorganisatie doorgevoerd; totaal 200+ werknemers. Rapporterend aan RvB.

2009-2010 Manager commerciële integratie a.i. – Falcon
Fusie van het Falcon Leven bedrijf in ASR Verzekeringen. Verantwoordelijk voor de commerciële fusie met aandachtsgebieden sales, marketing, personeel, producten, dealmaking processen en alle communicatie.

2009-2009 Marketing Consultant – The Thinking Partners
Als consultant diverse opdrachten waaronder ontwikkeling nieuw verzekeringsproduct voor MDG en nieuwe corporate identity voor een maatschappelijke stichting.



2008-2008 Hoofd Marketing Communicatie a.i. – Fortis ASR
Na terugkomst uit Rusland tijdelijke vervanging langdurig verlof. Verantwoordelijk voor afdeling marketingcommunicatie, inclusief nieuwe campagnes. Adviseur van directie m.b.t. reorganisatie marketingafdeling en verbetering interne processen.

2007-2008 Marketing Director a.i.– Fortis Insurance International Russia & Ukraine
Reorganisatie van een deels mislukte greenfield operatie. Nieuwe business- en marketingstrategie. Opzetten marketingafdeling en begeleiding implementatie van nieuwe sales en distributie strategie (van online naar intermediaire verkoop). Daarnaast project m.b.t. synergie tussen Oekraïne-Rusland. Deels als expat in Moskou. Rapporterend aan CEO Europe.

2006-2007 Hoofd Marketing Communicatie a.i. – Fortis ASR
Dagelijkse leiding afdeling marketingcommunicatie (15 fte), inclusief alle b2c, b2b en b2b2c activiteiten. Tijdelijk uitgeleend t.b.v. strategisch advies online verkoop autoverzekeringen onder Fortis Direct (nu bekend onder Ditzo). Daarnaast reorganisatie marketing afdeling en procesverbetering marketing en communicatie.

2005-2006 Marketing Project Manager a.i. – Interpolis
Introductie nieuw behoefte-concept bij Leven Particulier rondom opbouw van pensioen. Focus op Rabobank als afnemer. Opzetten e-learning traject en voorbereiding marktintroductie.

2004-2005 Marketing Manager a.i. – AEGON Spaarbeleg
Verantwoordelijk voor marketingafdeling (productontwikkeling en marketing-communicatie, 16 fte). Reorganisatie van product naar marktgerichte organisatie. Samenvoegen van diverse oude marketingorganisaties (Axent, Spaarbeleg, Viavisie) en ontwikkeling nieuwe online tools.

2003-2004 Marketing Manager a.i. – Selektvracht (DHL)
Ontwikkelen lange termijn marketingstrategie, opzetten innovatie traject en implementatie diverse projecten (o.a. MKB en retail proposities). Opzetten product marketing competentie en introductie nieuwe product-markt-combinaties (b.v. online tools met Marktplaats/Ebay).

2002-2003 Marketing Consultant – Marketing
Diverse consultancy en kleine interim projecten voor klanten als Britesmile, Used1 en RAC Consulting. Daarnaast een jaar sabbatical, met (kan het niet laten) deels opzet business voor familie en kennis, in Portugal en Spanje.

2001-2002 Strategy Director / Managing Director – Grey
Als lid van directie medeverantwoordelijk voor commercieel beleid en bedrijfsplan. Als Strategy Director werkend als consultant op het gebied van merkontwikkeling en marketingstrategie. Als Managing Dierctor van de interactive unit een reorganisatie doorgevoerd van Grey Interactive met de andere bedrijfsonderdelen tot een geïntegreerde business genaamd Grey Cells (39 fte).

1998-2001 Commercieel Directeur – Wunderman (Ericsson Mobile)
Als Account Director en later Client Services Director verantwoordelijk voor alle commerciële zaken van een zelfstandige business unit in opdracht van Ericsson Mobile (Zweden). Met focus op global web- en channel management, met name in emerging markets (China, Afrika, Oost-Europa), maar ook in Amerika en rest van Azië. Circa 8 miljoen euro omzet. Wereldwijde implementatie van trade marketing (extranet), global product launches (meertalig) en opbouw dealer databases (crm). Verantwoordelijk voor aansturing global projectteams.

Sinds eind 2000 benoemd als Commercieel Directeur van het direct marketing-bureau Wunderman (toen WCJ). Verantwoordelijk voor commercieel beleid op alle klanten en bedrijfsplan. Naast ontwikkeling van eCRM-activiteiten voor Ford Europa ook diverse advertising en direct marketingactiviteiten voor vele klanten.

1997-1998 Marketing Consultant – Marketing Brazilië
Eigen marketing adviesbureau in Brazilië. Diverse activiteiten.

1994-1997 General Manager – RLC Loyalty & Prospect Management
Ontwikkelen van database marketingprogramma’s (o.a. Toyota) en uitvoering diverse direct marketingactiviteiten en branding vraagstukken. Opzetten telemarketing unit. Algemeen management business unit (9 fte, 30 parttime).

1992-1994 Marketing Information Manager Europe – Moore Lithorex
Als aparte unit binnen wereldwijd drukwerkconcern ontwikkelen van services gericht op database marketing. Introductie van loyalty programma’s (o.a. Spar/Super) en support aan sales managers binnen Europa bij advies en verkoop aan retail klanten (van Debenhams tot Famila). Lid van de Europese denktank m.b.t. listmanagement.

1991-1992 Commandant Verkenningspeloton Cavalerie - Militaire dienst.
Na meerder jaren vrijstelling alsnog oproep dienstplicht. Officiersopleiding gedaan en commandant verkenners (25 man) bij de cavalerie geworden. Gelegerd 101 Tankbataljon te Soesterberg. Afgezwaaid als 1e Luitenant. Onderscheiding tactisch inzicht bij Navo oefening in Frankrijk.

1988-1991 Founding Partner – Quijoy
Opgericht tijdens studie. Tevens afstudeerscriptie: ontwikkelen van (direct) marketing strategieën en marketing technologie. Eigen database softwareontwikkeling t.b.v. product marketing. Veel experimenteren met database marketing. Met name voor The Reader’s Digest en later voor o.a. Ciba Gigy.

Opleiding interimmanager

1984-1990 Universiteit van Amsterdam
Communicatie Wetenschappen (doctoraal 1990) en Informatiekunde (1 jaar parallel). Hoofdvakken: marketing (economisch faculteit, gelijk Nima B), informatiekunde en public relations. Onderbreking studie van 1988-1990 i.v.m. oprichting eigen bedrijf Quijoy.

1992-heden Diverse management en marketing opleidingen gevolgd en aantal seminars gegeven.
Opleidingen op het gebied van management, marketing, project management, ICT, statistiek, onderhandelen en persoonlijke ontwikkeling. Zelf enkele seminars gegeven op gebied van direct marketing en geïntegreerde marketing aan diverse klanten en groepen ondernemers.

Consultancy interimmanagement a.i. kerncompetenties

Ervaren executive met ruim 20 jaar ervaring in verschillende leidinggevende rollen in zowel algemeen management als specifiek marketing, communicatie, technology, digital en innovatie. Posities op directieniveau in B2B2C en B2C segmenten. Ervaring met start-ups, opkomende markten en het teweegbrengen van verandering in zowel corporate als kleinere omgevingen. Wereldwijde werkervaring en gewoond in Nederland, Brazilië , Portugal, Spanje en Rusland.


Talenkennis interimmanager

Nederlands, Engels, Portugees vloeiend tot erg goed.
Frans, Duits en Spaans redelijk.

 beschikbaar?