T +31 (0)20 4538402 CONTACT OVER ONS KANDIDATEN ZOEKEN LOGIN HOME

 beschikbaar?



Strategie-/Business Consultant en Projectmanager

Strategie-/Business Consultant en Projectmanager

Werkervaring interimmanager

Mijn carrière startend in het jaar 1995 bestaat uit twee stromen namelijk een analyse stroom en een management stroom. Dit is in een unieke en zeer waardevolle combinatie om veranderingen binnen een bedrijf eerst te definiëren en daarna ook nog te implementeren:

1. de analyse stroom waar ik gestart ben als informatie analist met als speerpunt optimalisatie van de informatiehuishouding met behulp van zowel kennis- als informatiesystemen. Via informatieplanning en enterprise architectuur ben ik uitgegroeid tot een ervaren strategisch consultant met als specialiteit het alignen van product/markt combinatie met processen/organisatie en informatie/IT systemen.

2. de tweede stroom is de management stroom, waar de hoofdmoot uit project- en programma management bestaat. Merendeel van de projecten waar ik ben ingezet als analist heb ik ook ten uitvoer mogen brengen. Voordeel hiervan is dat ik in analyse trajecten exact weet wat de impact is op de staande organisatie en op het IT landschap.

Met deze ervaring kan ik de volgende functies invullen: programme-/project-/change-/interim-manager, Informatie analist/planner/architect en strategisch consultant.

Bij de volgende bedrijven heb ik mijn ervaring opgebouwd:

• Mijnwoonwereld.nl BV januari 2009

Algemeen: Eenvoudig al je woonideeën op een rij:
Mijnwoonwereld.nl is een hulpmiddel bij het bouwen, verbouwen en inrichten van je huis en tuin. Alle informatie op het gebied van bouw en verbouw, woninginrichting, tuinontwerpen en interieurideeën zijn hier te vinden. In de digitale showroom zijn tal van voorbeelden te vinden van huizen, woonkamers, slaapkamers, keukens, tuinen en nog veel meer. Door foto’s te verzamelen en op een sfeerbord te zetten krijgt je woonidee een professioneel karakter alsof een architect het bedacht heeft. Naast interieurideeën biedt Mijnwoonwereld.nl een kennisbank met daarin een schat aan informatie over bouwen, verbouwen en andere informatie die van pas komt bij de inrichting van je woning.
DGA: Verantwoordelijk voor de vertaling van dit uniek concept naar internet. Het opzetten van de organisatie en gerelateerde processen. Het schrijven van de financiele en bedrijfsbeleidsplannen.

• VOF sinds mei 2006 als eigenaar van het bedrijf

Als Business Consultant/programma(project) manager;
Algemeen: Adviseren en helpen van business- en process owners met het uitwerken en implementeren van nieuwe initiatieven, op het gebied van nieuwe producten en markten, IT oplossingen, business processen etc. en management van strategische en tactische projecten, om waarde toe te voegen aan de overall performance en om processen meer effectief en efficient te laten lopen.

Projecten/Programma’s:
Optimalisatie: Bij Skechers als projectmanager verantwoordelijk voor het implementeren van een IT systeem en de integratie met het interne boekhoudsysteem tbv optimalisatie van de aan douane gerelateerde berichten verkeer.
Optimalisatie: Bij Alcatel Lucent als projectmanager verantwoordelijk voor het implementeren van een IT systeem en de integratie met het interne boekhoudsysteem tbv optimalisatie van de aan douane gerelateerde berichten verkeer.
Optimalisatie: Bij Katoen Natie als projectmanager verantwoordelijk voor het implementeren van een IT systeem en de integratie met het interne boekhoudsysteem tbv optimalisatie van de aan douane gerelateerde berichten verkeer.
Optimalisatie: Bij Luminus als projectmanager verantwoordelijk voor het implementeren van een IT systeem en de integratie met het interne boekhoudsysteem tbv optimalisatie van de aan gas leverantie gerelateerde berichten verkeer.

Interim Manager Bij Informa als interim manager verantwoordelijk voor het wereldwijd uitrollen van een financieel systeem. Verder ook verantwoordelijk voor het inrichten van het change management proces.

• De Lage Landen Eindhoven

Als Business Consultant/programma(project) manager;
Algemeen: Adviseren en helpen van business- en process owners van de Business Unit (BU) Financial Institutions met het uitwerken en implementeren van nieuwe initiatieven, op het gebied van nieuwe producten en markten, IT oplossingen, business processen etc. en management van strategische en tactische projecten, om waarde toe te voegen aan de overall performance van de BU en om processen meer effectief en efficient te laten lopen.

Projecten/Programma’s:
Reorganisatie: Als strategisch consultant en later als programma manager verantwoordelijk voor de reorganisatie van de Business Unit Trade Finance.
Dit heeft geresulteerd in een nieuwe strategie met daaraan gerelateerd een nieuwe organisatie met nieuwe processen en bijbehorende IT ondersteuning.

Nieuw product/Nieuwe markt: Als programmamanager verantwoordelijk voor het implementeren van het gehele compliance en lenen- gedeelte van de eerste B2B internetbank in de wereld.
Dit heeft geresulteerd in Bizner Bank, www.bizner.nl.

Nieuwe markt: Als businessconsultant verantwoordelijk voor de organisatie en inrichting van de back- and front office om het leasing product via een overgenomen bank (BGZ) de Poolse markt te veroveren.
Dit heeft geresulteerd in een volledig geautomatiseerd proces van verkoop bij BGZ bank via 300 kantoren tot een gecentraliseerd beheer van contracten bij De Lage Landen Polen.

Optimalisatie: Als Projectmanager en Business consultant verantwoordelijk voor het ondersteunen van management met het vaststellen van KSF en KPI’s en het implementeren van deze in een Balanced Score Card dashboard.
Dit heeft geresulteerd in een volledig geautomatiseerd dashboard ter ondersteuning van het management bij de Plan-Do-Check-Act cyclus.

Crisis: Als Crisismanager verantwoordelijk voor het oplossen van problemen in een implementatie project (was na 1,5 jaar nog steeds niet afgerond) van het product Debiteuren Service.
Dit heeft geresulteerd in een advies om te stoppen met het project en het product door het inzichtelijk maken van de stakeholders, scope en kosten/baten.

Als Enterprise Architect; specialisatie Business proces en informatie architectuur;
Algemeen: Vertalen van Management/bedrijfsideeën naar informatie- en data architecturen om zo tot handmatige en geautomatiseerde oplossingen te komen.
Projects:
Optimalisatie: Verantwoordelijk voor het opstellen van een impact analyse voor de implementatie van een geautomatiseerd frontoffice proces in Italië.
Dit heeft geresulteerd in een volledig geautomatiseerde verkoop cockpit.

Optimalisatie: Verantwoordelijk voor de optimalisatie van het primair proces Floor planning dmv automatisering en procedures.

Globalisatie: Opstellen van de start architectuur van wereldwijd te gebruiken ERP pakket tbv de ondersteuning van het primaire proces Vendor leasing.
Coördineren van het tot stand komen van de bedrijfsarchitectuur (proces, informatie en data) om zo te alignen met de applicatie- en technische architectuur.
Globalisatie: Definitie en implementatie van een wereldwijd te gebruiken servicemodel en definitie en implementatie van wereldwijd te gebruiken wetten en standaarden voor de technische applicatie architectuur

• Vellekoop en Meesters te Hoevelaken

Als Business Consultant/Project manager;
Algemeen: Adviseren en helpen van business- en process owners van verschillende bedrijven met het uitwerken en implementeren van nieuwe initiatieven op het gebied van nieuwe producten en markten, IT oplossingen, business processen etc. en management van strategische en tactische projecten om waarde toe te voegen aan de overall performance en om processen meer effectief en efficient te laten lopen.

Projecten/Programma’s:
Optimalisatie: Als informatie analist en later als projectmanager verantwoordelijk voor het analyseren en opstellen van het primaire proces binnen het Productschap Akkerbouw. Zorgdragen voor de automatisering en werkwijze van het beschreven primaire proces. Dit heeft geresulteerd in de inbedding van het nieuwe processen en bijbehorende IT ondersteuning.
Reorganisatie: Als Interim-manager verantwoordelijk voor de reorganisatie van de overheidsinstantie pacht. Dit heeft geresulteerd in een nieuwe strategie met daaraan gerelateerd een nieuwe organisatie met nieuwe processen en bijbehorende IT ondersteuning.
Optimalisatie: Als informatie analist de Informatie analyse van het contract administratie proces uitgevoerd bij de overheidsinstantie HRM.

• Empact BC & A te Eindhoven

Als Business consultant en Informatie architect
Algemeen: Adviseren en helpen van business- en process owners van verschillende bedrijven met het uitwerken en implementeren van nieuwe initiatieven op het gebied van nieuwe producten en markten, IT oplossingen, business processen etc. en management van strategische en tactische projecten, om waarde toe te voegen aan de overall performance en om processen meer effectief en efficient te laten lopen.

Projecten/Programma’s:
Nieuw product: Als business consultant verantwoordelijk voor het analyseren en opstellen van een juridische en belasting community voor Wolters Kluwer Europe te Brussel. Dit heeft geresulteerd in een systeem voor professionals in de juridische wereld, accountancy, belastingen, overheid en bedrijven. Door informatie van Kluwer, de klant en derden te integreren met een zeer geavanceerde zoekmachine, stelt dit professionals in staat om alle onderzoek uit te voeren vanaf hun eigen PC, door middel van een enkele geïntegreerde zoekoplossing.
Crisis: Als Crisismanager verantwoordelijk voor het oplossen van problemen in een offshore implementatie project bij Tedopres te Eindhoven. Dit heeft geresulteerd in een beter gestructureerde aanpak en in een resultaat gericht project.
Reorganisatie: Als Business consultant verantwoordelijk voor opstellen informatieplan bij Trivium Dordrecht. Dit heeft geresulteerd in een geaccepteerd Informatie plan waar intern Trivium de gehele reorganisatie op gebaseerd is.
Nieuwe markt/Nieuw product: Als Business consultant verantwoordelijk voor het begeleiden, opzetten en inrichten van een joint venture met als product kennismanagement. Dit heeft geresulteerd in een nieuwe BV met een bezetting van 5 mensen.

• F. van Lanschot bankiers te Den Bosch

Als Manager IT Diensten
Algemeen: Managen van drie afdelingen Helpdesk, Inkoop en security (In totaal 10 FTE)

Interne Projecten:
Optimalisatie: Inrichten van interne processen volgens ITIL.
Optimalisatie: Verantwoordelijkheden budgetten reorganiseren.

• Inter Access te Hilversum

Als Informatie consultant
Algemeen: Adviseren en helpen van business- en process owners van verschillende bedrijven met het uitwerken en implementeren van nieuwe initiatieven op het gebied business processen, IT oplossingen etc. en project management om waarde toe te voegen aan de overall performance en om processen meer effectief en efficient te laten lopen.

Projecten/Programma’s:
Optimalisatie: Als consultant verantwoordelijk voor het analyseren en opstellen van een definitiestudie aangaande Automatisch bestellen binnen de MC Donalds keten.
Optimalisatie Als consultant verantwoordelijk voor het analyseren en opstellen van een definitiestudie aangaande afvalregistratie bij Restaurants in België en Nederland binnen de MC Donalds keten.
Nieuw proces: Als consultant verantwoordelijk voor het analyseren en opstellen van een definitiestudie aangaande adviessysteem t.b.v. de wet ‘flexibiliteit en zekerheid’ binnen Manpower.
Nieuw proces: Als consultant verantwoordelijk voor het definiëren en inrichten van de strategische en tactische beheerprocessen, alles volgens de ITIL methodiek, binnen de Koninklijke landmacht.
Optimalisatie: Zorgdragen voor een uniform beeld ten aanzien van kennismanagement en kennistechnologie binnen Inter Access.

• Polec B.V. te Eindhoven

Als Senior IT-adviseur:
Algemeen: Binnen Arbeidsvoorziening Facilitair Bedrijf IT inrichting en organiseren van de service eenheid IT voor het leveren van IT diensten aan onderdelen van Arbvo Nederland. Verder gesprekspartner op het gebied van IT met zowel het landelijke als het regionale management en het bijdragen aan de ontwikkeling van beleidslijnen, kwaliteitsstandaards, producten en procedures van boven regionaal belang.
En wanneer nodig vervangend teammanager.

Project:
Optimalisatie: Als Projectleider kantoorautomatisering verantwoordelijk voor de migratie naar windows 98.

• Bolesian B.V. te Helmond.

Als Kennistechnoloog:
Algemeen: Adviseren en helpen van business- en process owners van verschillende bedrijven met het uitwerken en implementeren van nieuwe initiatieven op het gebied kennis intensieve business processen en IT oplossingen etc. om waarde toe te voegen aan de overall performance en om processen meer effectief en efficient te laten lopen.

Projecten/Programma’s:
Optimalisatie: Als consultant verantwoordelijk voor - de analyse en ontwikkeling van kennissystemen en als projectleider van de implementatie van kennisintensieve software. De projecten waren t.b.v. ABN Amro, Nationale Nederlanden, Rabobank Nederland, Tempoteam en Vlaamse gemeenschap (Brussel).

Opleiding interimmanager

V.W.O. ongedeeld: Eindexamen mei 1988 Carolus B.C. Helmond
Nederlands, Engels, Wiskunde A, Wiskunde B, Natuurkunde, Economie A, Economie B.

H.T.S. Informatica: Eindexamen juni 1993 Hogeschool Eindhoven
Bestuurlijke Informatie Verzorging en Produktie & Logistiek.

MSc opleiding tot kennistechnoloog: Eindexamen juni 1996 CIBIT Utrecht.
Kennis acquisitie, Kennis modellering, Object georiënteerd modelleren (OMT-certificaat ontvangen), Kennis organisatie, Implementatie van kennis systemen, Client/Server.

ITIL essentials: november 1997, gegeven door Pink.

Persoonlijk projectleiden (PPL): maart 1999, gegeven door Van Harte en Lingsma.

Algemene Opleiding Bankwezen: juli 1999, gegeven door NIBE.

Bedrijfskunde: Januari 2002, gegeven door Vellekoop en Meesters.

Business Informatie Planning: januari 2005, gegeven door Novius.

Consultancy interimmanagement a.i. kerncompetenties

V.W.O. ongedeeld: Eindexamen mei 1988 Carolus B.C. Helmond
Nederlands, Engels, Wiskunde A, Wiskunde B, Natuurkunde, Economie A, Economie B.

H.T.S. Informatica: Eindexamen juni 1993 Hogeschool Eindhoven
Bestuurlijke Informatie Verzorging en Produktie & Logistiek.

MSc opleiding tot kennistechnoloog: Eindexamen juni 1996 CIBIT Utrecht.
Kennis acquisitie, Kennis modellering, Object georiënteerd modelleren (OMT-certificaat ontvangen), Kennis organisatie, Implementatie van kennis systemen, Client/Server.

ITIL essentials: november 1997, gegeven door Pink.

Persoonlijk projectleiden (PPL): maart 1999, gegeven door Van Harte en Lingsma.

Algemene Opleiding Bankwezen: juli 1999, gegeven door NIBE.

Bedrijfskunde: Januari 2002, gegeven door Vellekoop en Meesters.

Business Informatie Planning: januari 2005, gegeven door Novius.

Talenkennis interimmanager

Engels en Duits

Overig

Methodieken: PMCore, Prince II, Novius, Isac, Yourdon, James Martin (RAD), SDF, OMT, SDM, Informatie-planning, ITIL, IRIS, DYA

 beschikbaar?