T +31 (0)20 4538402 CONTACT OVER ONS KANDIDATEN ZOEKEN LOGIN HOME

 beschikbaar?



manager in overheidsorganisatie

manager in overheidsorganisatie

Werkervaring interimmanager

WERKERVARING ALS INTERIMMANAGER
2008 - 2010 Gemeente van ca. 8.000 inwoners
36 maanden Leiding geven aan projecten, zoals implementeren van de Wabo (Wet algemene bepalingen omgevingsrecht), het tot stand brengen van een nieuw bestemmingsplan buitengebied, het begeleiden van zelfstandige projecten in het buitengebied en het ontwikkelen en onderhouden van relaties met ander overheids- en semioverheidsorganen.
Tevens tijdens ziekte van de gemeentelijke juriste haar functie vier maanden waargenomen.

2006 - 2007 Gemeente van ca. 8.000 inwoners
16 maanden Werkzaam als interim-hoofd van de afdeling VROM (volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en milieu). De invoering van de Wabo (Wet algemene bepalingen omgevingsrecht) was een van mijn speerpunten.

2005 - 2006 Gemeente van ca. 9.000 inwoners interim-projectleider op het gebied van ruimtelijke ordeningsprojecten.

2005 Adviseur voor een automatiseringsbedrijf
Als adviseur geef ik adviezen en voer ik gesprekken voor het op de markt zetten van softwareprogramma’s.

2004, 3 maanden Gemeente van ca. 12.000 inwoners.
Projectmanager voor het opstarten van water- en rioleringsprojecten.

2003 - 2004, 7 maanden Gemeente van ca 12.000 inwoners.
Werkzaam als interim-hoofd afdeling ruimtelijk beheer. De afdeling telt 10 personen en is belast met de civiele werken, plantsoenen, milieu en bouwkundige werken. Daarnaast heb ik de coördinatie voor een op te zetten organisatie voor veiligheid en handhaving.

2003, 8 maanden Gemeente van ca 40.000 inwoners.
De directie adviseren omtrent de relatie met de regionale milieudienst en het binnen de gemeente neerzetten van een linking-pin. In deze periode tevens de milieucoördinatie binnen de eigen organisatie invullen en de communicatie met de regionale milieudienst verzorgen.

2002 - 2003, 8 maanden Gemeente van ca 12.000 inwoners.
Werkzaam als interim-hoofd van de afdeling Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening, Milieu en bestuurszaken (VROM/bz). De afdeling telt 15 personen. Mijn taak is om naast de dagelijkse leiding de directie te adviseren omtrent de structuur van de afdeling, de communicatie binnen de afdeling en naar buiten, de verantwoordelijkheden en het inwerken en coachen van een aan te stellen hoofd van die afdeling.

2002, 6 maanden Gemeente van ca 27.000 inwoners.
Werkzaam als interim-hoofd van de afdeling Bouwen, Wonen en Milieu (bwt/milieu) . De afdeling telt 17 medewerkers. Mijn taak is, om naast de dagelijkse leiding, een ingezet veranderingsproces te implementeren.

2001 Ministerie van Defensie, Dienst Gebouwen, Werken en Terreinen (DGW&T) Directie West. M.i.v. 1 juli 2001 zijn de Directies Zuid Holland en West Nederland gefuseerd. Vanaf dat moment zijn er in Nederland nog maar drie Directies. Mij is gevraagd om m.i.v. 1 januari 2001 het implementatietraject voor de nieuwe Productie-eenheid Technisch Beheer (PE TB) als waarnemend hoofd op me te nemen. De PE TB heeft een formatieomvang van 42 fte’n. Met ingang van 1 augustus 2001 werd de functie van Hoofd PE Technisch Beheer parttime ingevuld en m.i.v. 1 november fulltime. Vanaf 1 augustus was mijn taak de nieuwe functionaris in te werken en de nasleep van de fusieactiviteiten en gevolgen daarvan zowel organisatorisch als met betrekking tot het personeel voor het einde van 2001 af te ronden.
In dit jaar heb ik ook leren omgaan met het INK-managementmodel. Het fusieproces is tevens aangegrepen om van fase II (proces georiënteerde organisatie) naar fase III te gaan (de systeem georiënteerde organisatie).

2000 Ministerie van Defensie, Dienst Gebouwen, Werken en Terreinen (DGW&T) Directie Zuid Holland. In de functie van interim teamleider technisch beheer van de Productgroep Beheer. Dit team had als taak er voor te zorgen dat voor de verschillende krijgsmachtdelen het vastgoed, de circa 1650 gebouwen bleven voldoen aan de (nieuwe) wensen van die krijgsmachtdelen. Hiervoor werden ontwikkelingsplannen gemaakt voor de diverse complexen, inspecties uitgevoerd op basis van conditiemeting van gebouwen en werken, onderhoudsbegrotingen gemaakt, beheerplannen gemaakt en adviezen uitgebracht m.b.t. nieuwbouw en verbouw.

2000 Naast de werkzaamheden hierboven genoemd, heb ik periodiek coachgesprekken gevoerd met een directeur van een automatiseringsbedrijf ter verbetering van zijn taak als manager.

WERKERVARING IN VAST DIENSTVERBAND

1993 – 2000 Milieudienst Noord-West Utrecht te Breukelen.
Vanaf de oprichting heb ik leidinggegeven aan een afdeling milieubeleid, ondersteuning en communicatie met 10 tot 12 medewerkers. De sector ondersteuning (post, archief, financieel/personeels-consulent en receptie/telefoon) is door uitbreiding van taken en formatie geleidelijk aan en met ingang van 1 januari 1999 definitief overgegaan naar een reeds eerder ingesteld bedrijfsbureau. Met ingang van deze datum heb ik leiding gegeven aan drie milieubeleidsmedewerkers, die werken voor vier regiogemeenten, en heb ik zelf ook een inhoudelijke taak als milieubeleidscoördinator voor een van de regiogemeenten. Verder heb ik leiding gegeven aan vijf natuur- en milieueducatieve medewerkers werkzaam op locaties in de regio.

1989 – 1993 Gemeente De Ronde Venen te Mijdrecht.
Op 1 januari 1989 zijn in het kader van de gemeentelijke herindeling West Utrecht de gemeenten Mijdrecht, Vinkeveen en Waverveen en Wilnis samengevoegd. In het herplaatsingproces heb ik de functie van hoofd van de afdeling bouw- en woningtoezicht en milieu van de vakdienst Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieu aanvaard. In deze periode heb ik leiding gegeven aan c.a. 13 medewerkers. Mijn zorg in het eerste deel van de periode was hoofdzakelijk gericht op het gelijktrekken van de diverse werkculturen en werkwijzen bij de sector bouw- en woningtoezicht, die zijn oorsprong vonden in de drie voormalige gemeenten. In het laatste deel van de periode heb ik mij in het bijzonder bezig gehouden met het bestuurlijk en ambtelijk proces tot oprichting van de Milieudienst Noord-West Utrecht

1977 – 1989 Gemeente Vinkeveen en Waverveen te Vinkeveen.
In de functie van hoofd van de afdeling bouw- en woningtoezicht ca. van de Dienst Openbare Werken bestonden mijn werkzaamheden in hoofdzaak uit het leidinggeven aan een viertal medewerkers, die zich bezig hielden met vergunningverlening en handhaving in het kader van de Woningwet, Wet Ruimtelijke Ordening en Bouwverordening en het onderhoud aan ca. 600 gemeentelijke woningen. Verder had ik een inhoudelijke taak die bestond uit het voorbereiden van renovatieprojecten voor complexen woningen, het in samenspraak met de afdeling Algemene Zaken van de secretarie adviseren van het gemeentebestuur op het gebied van de ruimtelijke ordening, het behandelen van problematische bouwaanvragen, het voorbereiden en uitvoeren van bestuursdwang, het schrijven van verweerschriften bij beroepszaken en het vertegenwoordigen van het gemeentebestuur bij de Raad van Staten voor zover het mijn vakgebied betrof.

1973 – 1977 Gemeente Loon op Zand te Kaatsheuvel.
Hier was ik belast met de uitvoering van de Hinderwet en de bouwkundige taken van de gemeente. De uitvoering van de Hinderwet had acht jaren stil gelegen. Dit betekende het organiseren van voorlichting aan met name de agrarische sector en het samenstellen van een Hinderwet uitvoeringsprogramma. Binnen de sector bouwkunde gaf ik leiding aan drie schilders die naast het schilderen van de gemeentelijke gebouwen ook werden ingezet voor de wegbelijning.

1970 –1973 Gemeente Hoorn.
Bij deze gemeente had ik met nog twee collega’s de functie van ambtenaar bouw- en woningtoezicht en Hinderwet. Ieder had een eigen gebied. Naast dit werk ondersteunden wij de stedenbouwkundige sector met het inventariseren van het bestemmingsplangebied en het maken van voorschriften en toelichting.

1966 – 1970 Gemeente ‘s Hertogenbosch.
Ik ben bij die gemeente in dienst gekomen als opzichter voor de te bouwen complexen gemeentelijke woningwetwoningen. In de tweede helft van de periode ben ik overgestapt naar het onderhoud van de gemeentelijke woningwetwoningen. Ik kreeg hierbij de leiding over een onderhoudsploeg van ca. zeven mensen in de diverse bouwvakrichtingen. Ik kreeg met deze mensen de zorg over 1600 woningen van een totale woningvoorraad van ca. 6000. De andere woningen werden door drie collega’s onderhouden.

1963 – 1966 N.V. Nederlandse Spoorwegen te Utrecht.
Ik ben hier mijn loopbaan begonnen als opzichter/tekenaar bij de afdelingen gebouwen, sector EZ (economische zaken). Mijn werk bestond uit gevarieerd ontwerpen en uitwerken van verbouwingen aan restauraties, kiosken, rijwielstallingen en het toezicht houden tijdens de uitvoering van die werken. Vermeldenswaardig is de uitvoering van de eerste roltrap op het station te Amersfoort
Tussentijds heb ik 18 maanden mijn dienstplicht vervuld.

Opleiding interimmanager

1955 – 1959 3 jaar Rijks HBS;
1959 – 1963 HTS bouwkunde;
1981 – 1982 Cursus Geluid en de Wet geluidhinder van de Utrechtse Bestuursacademie en de Stichting bijzondere cursussen;
1982 – 1983 Opleiding voor Management in overheidsorganisaties van het Instituut voor sociale wetenschappen;
1983 Leergang “Het bestemmingsplan, de plankaart en de planvoorschriften” van de Stichting postdoctoraal onderwijs in het bouwen;
1989 – 1990 Cursus persoonlijke effectiviteit als leidinggevende van het Instituut voor sociale wetenschappen;
1990 Cursus ontwikkeling in het milieurecht van het Juridisch Postacademisch Onderwijs van de Rijksuniversiteit te Utrecht;
1990 Werk-/leerproject “Informatieplanning voor gemeenten”;
1992 BBI-cursus “Producten en Diensten”.
2006 - 2007 Kwartiermaker Wabo van BAZN de Bestuursacademie
2007 Introductiecursus nieuwe Wet ruimtelijke ordening van Geoplan
2007 - 2008 Projectmatig werken van Schouten & Nelissen
Diverse kleinere cursussen die zijn aan te merken als bijscholing en kennisverrijking in het kader van mijn werkzaamheden.
Verder heb ik door zelfstudie kennis op het specifieke gemeentelijke administratief/juridische terrein van de ruimtelijke ordening en het bouw- en woningtoezicht op hbo-niveau verworven.

Consultancy interimmanagement a.i. kerncompetenties

Analytisch vermogen: problemen snel kunnen traceren en ook de daarbij behorende invloedfactoren kunnen onderkennen.
Luisterend oor: door goed te luisteren en door te vragen tot de kern van de zaak kunnen doordringen.
Planmatig werken: door zaken te plannen kunnen ze in de juiste context worden gezet met een maximaal resultaat.
Doortastend: problemen kunnen ontstaan als niet op tijd adequaat wordt gereageerd
Natuurlijk overwicht: is een prettige bijkomstigheid die het niet nodig maakt andere middelen te gebruiken om noodzakelijke dingen af te dwingen.

Talenkennis interimmanager

Uitstekend nederlands

 beschikbaar?