T +31 (0)20 4538402 CONTACT OVER ONS KANDIDATEN ZOEKEN LOGIN HOME

 beschikbaar?



Operationeel Manager, Plantmanager, Proces-, project-, progr

Operationeel Manager, Plantmanager, Proces-, project-, progr

Werkervaring interimmanager

Senior Projectmanager (jan. 2010 – heden) Waterschapsbedrijf Limburg
Als projectmanager verantwoordelijk voor het realiseren van diverse kapitale investeringsprojecten.
Daarnaast een actieve rol in het implementeren van Best Value Procurement; een nieuwe innovatieve wijze van aanbesteden binnen het Waterschap.

Projectmanager Praktijkproef Verkeersmanagement Amsterdam (jul. 2009 – nov. 2009) RWS DVS
Als projectmanager verantwoordelijk voor het resultaatgericht aansturen van een multidisciplinair team om een complex en innovatief project op het terrein van verkeersmanagement succesvol af te ronden binnen de gestelde kaders. Het project is binnen het onderdeel Dienst Verkeer en Scheepvaart van Rijkswaterstaat, in opdracht van het Directoraat Generaal Mobiliteit, uitgevoerd.
Het doel van het project is om Gecoördineerd Netwerkbreed Verkeersmanagement in de regio rondom Amsterdam inhoudelijk (verkeerskundig, technisch) uit te werken in een Proof of Concept (onderdeel van de Praktijkproef Verkeersmanagement Amsterdam) en te toetsen op haalbaarheid en realiseerbaarheid door RWS, de regio (gem. Amsterdam, Provincie Noord-Holland en de Stadsregio Amsterdam) en betrokken externe experts.
Complicerende factor hierbij was de politiek getinte omgeving met tegengestelde belangen, de zeer krappe deadlines waarin het project moest worden opgeleverd en het spanningsveld tussen de politiek en externe partijen.

Consultant (okt.. 2008 – dec. 2008) Woningstichting Voerendaal
Het ondersteunen, begeleiden en adviseren van de woningstichting betreffende de overdracht van woonwagenlocaties binnen de gemeente Voerendaal. Overdragende partij in deze was de gemeente Voerendaal en in samenwerking hiermee relevante informatie vergaart en als input gebruikt voor de business case van de woningstichting.

Production Manager (apr. 2008 – aug. 2008, 85 medewerkers, lid MT) BiometriX part of Philips
In deze management ad interim opdracht als Production Manager bij BiometriX, een productie organisatie binnen Philips Medical Systems Nederland, primair verantwoordelijk voor het realiseren van de productie, het leidinggeven aan ca. 85 medewerkers in een 3- en 5-ploegendienst en housekeeping. De productieorganisatie bestaat uit twee productielijnen in een cleanroom omgeving en een test en repair afdeling waar de diverse producten, onderdeel van röntgenapparatuur, een kwaliteitscontrole ondergaan voordat deze naar de klant wordt verstuurd.
Complicerende factor maar daardoor zeer uitdagend bij deze opdracht is het feit dat één productielijn in feite nog in de ontwikkelfase zit en niet de productie kan leveren die toegezegd is aan de klant. Daarnaast zijn door management besluiten in het verleden veel zaken, vanzelfsprekend voor een productieorganisatie in een cleanroom, geschrapt danwel ver onder de maat, is er sprake van een behoorlijke onderbezetting qua personeel, achterstand in opleiding en training, wordt productie niet voldoende verzorgd door Engineering en Maintenance en is de uptime van equipment en yield zeer laag hetgeen zich uit in een onbetrouwbaar en lage beschikbaarheid van de productiemiddelen. Hierdoor is de druk niet alleen op productie maar op de gehele organisatie behoorlijk groot om te leveren conform afspraak.
In feite is momenteel sprake van crisis management en gaat de opdracht veel verder dan de oorspronkelijke vraag en moet gewerkt worden aan een goede en structurele basis om genoemde knelpunten weg te werken. Een gedetailleerd voorstel en startfase van de implementatie voor een complete organisatiewijziging van de productieorganisatie om genoemde knelpunten weg te werken danwel te minimaliseren is dan ook het sluitstuk van deze opdracht.

Projectmanager HD Licensing (aug. 2007 – mrt. 2008) Philips IP&S
Het structuren en bewaken van het proces om te komen tot Patent Licensing Programs voor de nieuwe Blu-ray en HD-DVD standaarden binnen het onderdeel Intellectual Property & Standards van Philips.
Doel van het project is het ontwerpen en voorbereiden van de Patent Licensing Programs voor Blu-ray en HD-DVD, waar Philips patenten in heeft, zodat bedrijven deze patenten kunnen gebruiken door het betalen van royalties en nakoming van de voorwaarden zoals vastgelegd in de License agreements. Activiteiten binnen het project zijn o.a. het maken van een business plan, projectplan, License agreements, etc.
De complexiteit van de opdracht wordt onder andere bepaald door de complexe organisatiestructuur bij Philips IP&S, de complexheid van de materie en de afhankelijkheid van diverse variabelen zoals de noodzakelijke beschikbaarheid en prioritering van resources gekoppeld aan het internationale karakter van het projectteam.

Projectmanager (sep. 2006 – dec. 2007) DSM AGRO
Het opzetten en borgen van een informatie en document management systeem voor het business unit onderdeel DSM Manufacturing Fertilizers. Doel van het project is het compleet, betrouwbaar en eenduidig beschikbaar hebben en houden van de noodzakelijke informatie met betrekking tot de business, teneinde deze informatie direct en langdurig beschikbaar te hebben voor de eigen organisatie als ook voor derden. Projectresultaat is een geïmplementeerd informatie en document management systeem, awareness ten aanzien van document management binnen de organisatie, een uitgewerkt archiveringsstructuur, autorisatie- en beheermodel, een gevuld documentsysteem (gebaseerd op Documentum), opgeleide gebruikers ten aanzien van systemen en procedures en een portal binnen het intranet van de opdrachtgever ter ontsluiting van shared data.
De complexiteit van de opdracht wordt onder andere bepaald door de afhankelijkheid van diverse variabelen zoals het kunnen vrijmaken van eigen resources, de interactie en interface met andere organisatie onderdelen en de onbekendheid met de hoeveelheid en aard van de informatie.

Training Maintenance Engineering / Coaching (mei 2006 – jun. 2006) E.ON Benelux
Het geven van een 3-daagse cursus Maintenance Engineering binnen het energiebedrijf E.ON Benelux met hieraan gekoppeld een individueel coachingstraject. De cursus reikt handvatten aan om zo laag mogelijke onderhoudskosten te realiseren met inachtneming van vooraf gedefinieerde kaders als beschikbaarheid, betrouwbaarheid, veiligheid, milieu en kwaliteit en de hierop te baseren onderhoudsstrategie. Tijdens het coachingstraject is gekeken in hoeverre het geleerde nu in de praktijk kan worden toegepast, de rol van de medewerker en de randvoorwaarden om het lange termijn denken te faciliteren en te borgen binnen de organisatie.

Projectmanager / Proces adviseur (dec. 2005 - dec. 2006) DSM AGRO
Het ondersteunen van het operationele management binnen de kunstmest producerende business unit AGRO inzake de integratie van twee productieorganisaties middels het leveren van projectmanagement en proces advisering. In dit kader de veelheid aan te regelen en op te lossen zaken voortvloeiend uit de integratie verzamelen, prioritiseren, plannen, coördineren en monitoren qua voortgang. Tevens het voorbereiden en opstellen van adviezen ten aanzien van diverse deelaspecten van de bedrijfsvoering waarna implementatie en communicatie van de geaccordeerde voorstellen binnen de organisatie.

Consultant Insolventie (nov. 2005 - dec. 2005 ) Peters Tonnaer Advocaten
Het in opdracht van een bewindvoerder doorlichten van bedrijven welke in een voorlopige surseance van betaling verkeren. Doel van deze bedrijfsdoorlichting is enerzijds een bedoordeling van de ondernemer en anderzijds bepaling van de levensvatbaarheid van de onderneming zelf. Het advies, volgend uit het onderzoek en gerapporteerd aan de bewindvoerder, is mede van invloed op de beslissing om de voorlopige surseance van betaling om te zetten naar een definitieve surseance of niet.

Beleidsadviseur (nov. 2004 – jun. 2005) DSM
Binnen een complexe en veranderende serviceorganisatie het op beleidsniveau adviseren van het management ten aanzien van de vervoersmodaliteit spoor op de DSM site Chemelot te Geleen en de hieruit voortvloeiende adviezen vertalen in concrete acties en projecten. Hierbij o.a. de gehele kostenverrekenstructuur van de railinfrastructuur hernieuwd opgezet conform vigerende afspraken en historische uitgangspunten. In dit kader ook een bijbehorende Service Level Agreement opgesteld voor de railinfra gebruikers en een gebruiksovereenkomst voor de tractieleverancier.

Business Consultant (nov. 2004 – feb. 2005) rbF International Exhibitions Services
De DGA van een in financieel zwaar weer verkerend bedrijf geadviseerd ten aanzien van de complete bedrijfsvoering met als doel om de onderneming weer gezond en financieel daadkrachtig te maken. Speerpunten hierbij waren het optimaliseren van de bedrijfsprocessen, het herstructureren van de financiën en de juridische structuur van de vennootschappen. In dit kader verliesgevende activiteiten afgestoten en kritisch gekeken naar de beloningsstructuur. Genoemde acties hebben geresulteerd in een besparing op de vaste kosten van ca. 70 k€ bij een jaaromzet van 650 k€.


Werkervaring
Operations Manager (sep. 1999 – jun. 2004; 37 medewerkers, € 3,5 miljoen, lid MT) Chemelot Services

Bij het commercialiseren van het industrieterrein Chemelot verantwoordelijk voor het aansturen van een logistieke afdeling met als belangrijkste taken en verantwoordelijkheden het formuleren van het beleid, het implementeren van de beleidsdoelstellingen en het efficiënt en effectief organiseren van de organisatie. Voornaamste taak hierbij was het verder professionaliseren van de afdeling. Belangrijke performance-indicatoren waren de kwalitatieve en kwantitatieve output, competentieontwikkeling, vaste kosten niveau en klant- en servicegerichtheid. Hierbij sturend op kwaliteit, productiviteit en kosten. In dit kader een Businessplan opgesteld op basis waarvan de organisatie succesvol geherstructureerd en geoptimaliseerd is met als speerpunten focus op de klant en optimale inrichting en verzorging van het interne proces. Tevens de eerste aanzet gegeven voor de totale uitbesteding van het organisatieonderdeel naar een externe leverancier. In nauw overleg met de klant zijn succesvol de gezamenlijke bedrijfsprocessen verder geoptimaliseerd. In het kader van competentieontwikkeling is een opleidingsplan opgezet en geïmplementeerd waardoor de kennis en de kunde van de medewerkers toegenomen is met een positieve spin-off op de kwaliteit en de veiligheid.

Assistent / plv. afdelingschef (jan. 1995 – aug. 1999; 54 medewerkers, € 5,45 miljoen omzet) DSM ITB
Doel van de functie was het stafmatig ondersteunen en adviseren van de afdelingschef; het initiëren, formuleren en ontwikkelen van verbeteringen aangaande de bedrijfsvoering; én het mede formuleren en implementeren van het beleid en de beleidsdoelstellingen van de afdeling. In dit kader de logistieke werk- en bedrijfsprocessen in nauw overleg met de klant vergaand geoptimaliseerd en ter ondersteuning voor een hogere klanttevredenheid een gestructureerd klantencontact opgezet. Tevens een kwaliteitszorgsysteem conform ISO 9001 opgezet, geïmplementeerd en onderhouden en 5S geïntroduceerd. In deze functie ook diverse technische en optimalisatie projecten uitgevoerd waaronder de re-design van een primair operationeel en bestuurlijk informatiesysteem, een op maat gemaakte ERP-applicatie gebaseerd op een Oracle Database.

Staf / plv. afdelingschef (sep. 1991 – dec. 1994; 71 medewerkers, € 8,8 miljoen omzet, lid MT) DSM AGRO
Bij een kunstmest producerende Business Unit was het doel van de functie het stafmatig ondersteunen van het Management Team, productie en onderhoud bij de dagelijkse gang van zaken en het initiëren, uitwerken en als projectleider begeleiden van investeringsprojecten en procesverbeteringen. In dit kader diverse technische en organisatorische projecten succesvol uitgevoerd waaronder de ombouw van een verouderde spoorwagon-losinstallatie voor zwavel. Tevens een organisatieonderdeel doorgelicht met als resultante de blauwdruk voor een reorganisatie. Hierbij tevens een planningssysteem met een gedifferentieerd tariefsysteem opgezet en ingevoerd hetgeen een besparing opleverde van ca. 25% op personeel en kosten.

Rayonchef (aug. 1987 – aug. 1991) DSM Research
Het mede ontwerpen, bouwen en beheren van technische proefinstallaties voor Research afdelingen en het intermediëren tussen klanten, engineering, technische dienst, operations en toeleveranciers. In dit kader sterk vanuit de procestechnologische¬- en beheerskant gekeken naar de installaties.

Opleiding interimmanager

Opleiding
2003 – 2004 MBA Universiteit Maastricht
1999 – 2002 Bedrijfsleergang Bedrijfskunde KvK Maastricht
1989 – 1991 Post HBO – cursus Procestechnologie Heerlen
1983 – 1987 H.T.S. – Werktuigbouwkunde Heerlen
1977 – 1983 Atheneum – B Geleen

Training
2009 College reeks Operationeel Management Nyenrode
2008 Oplossingsgericht coachen en managen Louis Cauffman

Consultancy interimmanagement a.i. kerncompetenties

Competenties:
Resultaatgerichtheid, ondernemerschap, drive, besluitvaardigheid, probleemanalyse, samenwerken, flexibel gedrag, luisteren, coachen.

Talenkennis interimmanager

Engels, goed in zowel woord als schrift
Duits, goed in zowel woord als schrift

Overig

Samenvatting

Ruim 17 jaar werkzaam geweest in de industrie daarbij enkele jaren ervaring opgedaan in het medeontwerpen, bouwen en beheren van procestechnologische installaties en daarna ca. 12 jaar ervaring met logistieke dienstverlening in een procestechnologische / chemische omgeving. Eerst als staffunctionaris en de laatste jaren als operationeel manager. In deze periode veel ervaring opgedaan met procesveranderingen en optimalisatieprocessen en deze succesvol, veelal in de vorm van projecten, voorbereid en uitgevoerd. Tevens organisatorische veranderingsprocessen, waaronder reorganisaties, geïnitieerd, begeleid en geïmplementeerd.
Sinds 2004 werkzaam als zelfstandig ondernemer en actief als interim manager en consultant in de branches industrie (proces-, food- en maakindustrie), energie, zakelijk dienstverlening en non-profit (bedrijfsvoering / transformatieproces bij zorg, (semi-)overheid en/of onderwijs).
Als interim manager altijd op zoek naar uitdagende opdrachten in ondernemende organisaties als lijn- danwel algemeen management en/of projectmanagement in zowel binnen- als buitenland.

Profiel
Een sterk resultaatgericht en enthousiast persoon die gedreven en op een pragmatische wijze zijn doelen met anderen weet te bereiken op basis van plannen en strategieën. Een bouwer die veranderingen weet te managen met focus op het resultaat en oog voor de mens. Hij is zich bewust van de belangen die in een organisatie spelen en heeft voldoende oog voor aanpassingen welke het eindresultaat in positieve zin ondersteunen. Hij weet mensen te motiveren op basis van open- en duidelijkheid en kweekt snel vertrouwen bij zijn medemens. Door zijn oprechte interesse in de opdrachtgever, diens problematiek en de medewerkers creëert hij een vertrouwensbasis voor succes.
Sterk in operationeel en project management neemt hij opdrachten aan waar zijn brede achtergrond, ervaring en persoonlijke kwaliteiten gebruikt worden voor het succesvol managen van organisaties of het realiseren van projecten van zowel technische als organisatorische aard.


 beschikbaar?