T +31 (0)20 4538402 CONTACT OVER ONS KANDIDATEN ZOEKEN LOGIN HOME

 beschikbaar?



Sales / Market Director / general mngr

Sales / Market Director / general mngr

Werkervaring interimmanager

2014 – 2015 Global client Director SHELL

Verantwoordelijkheden:
Verantwoordelijk voor de relatie, business development, contract levering, klanttevredenheid en omzet groei met Shell.
Resultaten:
• Succesvol global account planning workshop georganiseerd met internationale deelname resulterend in een gericht global business plan met focus in specifieke O&G gebieden.
• Budget gehaald en order entry doelstelling overschreden.
• Twee innovatie workshops voorbereid en uitgevoerd samen met de klant (TACIT), resulterend in specifieke afspraken over ontwikkel gebieden tussen SHELL en ATOS.
Het jaarlijkse budget is 35 M€. Direct reports: 7

2013 Sector Director Energy & Utilities

Verantwoordelijkheden:
Verantwoordelijk voor Energy & Utilities klanten en markt in Nederland, aansturen van het sales team, alsook het ontwikkelen van de business bij bestaande en nieuwe klanten.
Resultaten:
• Focus aangebracht op speerpunten t.a.v. potentiele services en klanten in de markt.
• Team gehergroepeerd en focus aangebracht, motivatie verhoogd, en resultaten verbeterd.
• Budget en order entry doelstelling gehaald.

Het jaarlijkse budget is 50 M€. Direct reports: 5


2007 – 2012 Market Director Telecom & Media
en Global Client Executive KPN
Verantwoordelijkheden:
Verantwoordelijk voor Telecom & Media klanten en markt in Nederland, aansturen van het sales team, alsook het ontwikkelen van de business bij bestaande en nieuwe klanten. Integratie met de delivery teams verzekeren.
Resultaten:
• Relatie met de Board van KPN hersteld, jaarlijkse “Board to Board” meetings ingeregeld.
• Global account strategie ontwikkeld met het team, en geïmplementeerd.
• Outsourcing contract vernieuwd voor 3 jaar, waarde > € 300 Mio
• Groot outsourcing contract bij nieuwe klant T-Mobile in NL getekend
• Na CIO wissel bij KPN, opnieuw vertrouwen gewonnen, en IT-master contract getekend en 4 MIMA contracten getekend voor > 3 jaren, waarde > € 400 Mio
• Uiteindelijk weer omzet groei gerealiseerd, door grote contacten in Belgie en Duistland te tekenen.

Het jaarlijkse budget is 295 M€. Direct reports: 10

2005 – 2007 Market Director Chemicals en
Global Account Director AKZO Nobel
Verantwoordelijkheden:
Verantwoordelijk voor Chemicals sector klanten en markt in Nederland, aansturen van het sales team, als-ook het ontwikkelen van de business bij bestaande en nieuwe klanten. Integratie met de delivery teams verzekeren.
Resultaten:
• Relatie met de CIO van Akzo Nobel hersteld, vertrouwen teruggewonnen.
• Account team geherstructureerd.
• Global account strategie ontwikkeld met het nieuwe team en geïmplementeerd.
• Groot outsourcing contract bij nieuwe divisie Car refinishes getekend (€75 Mio)
Het jaarlijkse budget is 60 M€. Direct reports: 7

2003 – 2005 Sector Director Health & Technology
Verantwoordelijkheden:
Verantwoordelijk voor Health & Technology sector klanten en markt in Nederland, aansturen van het sales team, alsook het ontwikkelen van de business bij bestaande en nieuwe klanten. Integratie met de delivery teams verzekeren. Dit waren klanten o.a. Philips Medical, Philips Lighting, ASML.
Resultaten:
• Vertrouwen teruggewonnen.
• Account team geherstructureerd.
• Global account strategie ontwikkeld met het nieuwe team en geïmplementeerd.
• Business contract bij Philips Medical systems in de US getekend, dat de business een betere response op service gaf, en veel lagere kosten.
Het jaarlijkse budget is 60 M€. Direct reports: 7

2001 – 2003 Sector Director Discrete manufacturing
Verantwoordelijkheden:
Verantwoordelijk voor de sector Discrete manufacturing, de bijbehorende klanten en markt in Nederland, aansturen van het sales team, alsook het ontwikkelen van de business bij bestaande en nieuwe klanten
Resultaten:
• Sector team geherstructureerd.
• Nieuw Europees server management contract gesloten met Lucent Technologies (>€10 Mio)
Het jaarlijkse budget is 30 M€. Direct reports: 5

1999 – 2001 Ordina NV, Division Director TTI / management board member

Verantwoordelijkheden:
Als Divisie Directeur en lid van de directie verantwoordelijk voor: omzet en winst, strategie en diensten ontwikkeling in de markt Handel, Transport & Industrie.
Resultaten:
• Succesvolle integratie gerealiseerd van 4 onafhankelijke separate bedrijven waarvan twee overnames van Ordina. (ICS-projecten & ELC)
• Een nieuwe organisatie model ontworpen en geïmplementeerd, met goedkeuring van de RvB en instemming van de OR
• Account management geïntroduceerd, volgens het “Miller Heiman” concept m.b.v. een in huis ontwikkeld trainingsprogramma.
• Een nieuw strategie ontwikkelings-methode geïntroduceerd, service ontwikkeling en personeelsbeleid aangescherpt.

1994 - 1999 ORIGIN International, Global Account Executive

Verantwoordelijkheden:
Als Global Account Executive verantwoordelijk voor omzet, winst, service portfolio mix en klant-tevredenheid van een aantal internationale “A” accounts.
Resultaten:
Ontwikkeling en implementatie van de account strategie, d.m.v. major account planning, en value base selling aanpak. (Miller Heiman & Holden).
Besturing en coaching van de lokale account managers in de landen (20).
Organisatie van global account planning workshops, met deelname van senior management en IT management van de klant.
Organisatie, planning en implementatie van de zg. “ Partnership board” en “quality team” meetings, et deelname van klant en delivery organisatie van Origin.
Implementatie van “value-based” selling in het gehele account team, en “risico-assessment” and “project planning & con-trol” tools voor internationale projecten.
Acquireren en ondertekenen door de klant, van Partnership Framework overeenkomsten, Service framework contracten, and service level overeenkomsten, en wereldwijde “value propositions”. Doelstelling ruim overschreden waarbij de omzetgroei soms tot +60% / yr kwam.


1992 - 1994 BSO Apeldoorn, Algemeen directeur

Als algemeen directeur verantwoordelijk voor de winst ontwikkeling en verdere groei van de omzet en klantenbestand van het bedrijf. De gebudgetteerde winst gedurende twee jaar ruim overschreden, en Business process redesign diensten ontwikkeld in samenwerking met een partner en een grote klant, ie. Achmea. Ook een speciale competentie ontwikkeld op het gebied van “document handling”. Acquisitie van een groot project voor Digital. Actief geparticipeerd in the reorganisatie van regio noord oost, resulterend in de integratie van meerdere bedrijven. Omzet: Dgl. 12 Mln. Personnel: 55.


1990 - 1992: ORIGIN FRANCE, Parijs, Vice President Marketing & Sales
1988 - 1990: BSO Rotterdam, Commercieel Manager.
1986 - 1988: Philips TDS , Apeldoorn, Int. Marketing / Account Manager
1983 - 1986: Philips International, (London, Stockholm, Paris, Brussels), Corporate ISA, Informatie Analist / Project Manager.

Opleiding interimmanager

Atos University
2001 – 2010 Meerdere sales, markt en deal georiënteerde trainingen
INSEAD
1998 Zomer cursus, Marketing & sales
Universiteit in Delft (I.I.B.)
1978 – 1983 Doctoraal Bedrijfskunde
Universiteit in Leiden (R.U.L)
1975 – 1978 Kandidaats Chemie
Gymnasium Felisenum te Velsen
1969 – 1975 Gymnasium Bèta

Consultancy interimmanagement a.i. kerncompetenties

Optimistisch, innovatief, energiek, veelzijdig, motiverend en leider.
EXPERTISE GEBIEDEN:
• Sales management
• Telecommunicatie
• Account management
• Verandermanagement
• ICT / Outsourcing
• Management consulting
• Strategieontwikkeling
• IT service management

Talenkennis interimmanager

• Nederlands, Moedertaal.
• Frans, Zeer goed spreken en schrijven.
• Engels, Zeer goed spreken en schrijven.
• Duits, Goed Spreken, matig schrijven


Overig

EXPERTISE GEBIEDEN:
• Sales management
• Telecommunicatie
• Account management
• Verandermanagement
• ICT / Outsourcing • Interim management
• Management consulting
• Strategieontwikkeling
• IT service management


 beschikbaar?